|
1 SUUNNISTUSKYKYVAATIMUKSET
|
RNAV-reitit Suomessa edellyttävät RNAV 5 kyvykkyyttä. Sensoreista tuettuina ovat vain GNSS ja DME/DME.
|
|
|
2.1. Pysyvä ATS-reittiverkosto muodostuu kaikista pysyväisluontoisesti määritellyistä reiteistä, joita päivittäinen hallinta ei koske ja jotka voidaan sulkea vain erityisten olosuhteiden vallitessa hyvissä ajoin AIP Supplementilla, NOTAMilla, tms. annetulla ennakkoilmoituksella (esim. laajat sotaharjoitukset).
|
|
2.2. Ennakkotieto pysyvien reittien sulkemisesta julkaistaan aina AIS-julkaisulla (AIP SUP, NOTAM). Varsinainen pysyvän reitin sulkeminen julkaistaan AUP:ssa/UUP:ssa. Tilapäisesti reitin käytettävyyttää voidaan joutua rajoittamaan myös pysyvien rajoitus- tai vaara-alueiden aktivoinnin takia. Rajoitus- tai vaara-alueiden aktivoinnin vaikutus reitin käytettävyyteen on ilmoitettu sarakkeessa 8.
|
|
2.3. Mikäli tilapäiset ilmatilavaraukset vaikuttavat käytettävissä oleviin PERM-luokan RNAV ATS -reitteihin, ATC antaa tutkapalvelua aktiivisten alueiden väistämiseksi.
|
3 EHDOLLISET REITIT (CDR)
|
Huom. Ks. myös osa ENR 1.9.
|
|
3.1. Ehdolliset reitit (Conditional Routes - CDR) on määritetty täydentämään pysyvää reittiverkostoa ja mahdollistamaan lennonsuunnittelun sellaisilla ATS-reiteillä tai niiden osuuksilla, jotka eivät ole aina käytettävissä. Ehdollisia reittejä perustetaan yleensä kulkemaan sellaisten alueiden lävitse, jotka saattavat olla tilapäisesti varattuja. Tällaisista alueista käytetään yleistä nimitystä ‘AMC:n hallitsemat alueet’ (AMC-Manageable Areas).
|
Huom. Termi ‘AMC-Manageable Areas’ sisältää tilapäiset erillisvarausalueet (TSA), tilapäiset ilmatilavarausalueet (TRA) ja lentotiedotusalueiden rajojen yli tapahtuvan ilmatilan käytön alueet (CBA), jotka on kuvattu osassa ENR 5.2.
|
|
3.2. Ehdolliset reitit jaetaan kolmeen eri luokkaan niiden ennakoidun käytettävyyden, lentosuunnitelman esittämismahdollisuuksien ja AMC:n hallitsemien alueiden odotetun aktiivisuustason mukaisesti seuraavasti:
|
Huom. Ehdollinen reitti voidaan perustaa siten, että sen käyttö on määritelty yhteen tai useampaan alla kuvattuun luokkaan.
|
|
|
CDR 1 -reitit ovat käytettävissä pysyvästi lennonsuunnitteluun AIP:ssa julkaistujen aikojen mukaisesti.
|
-
CDR 1 -reitit ovat reittejä, joiden oletetaan olevan useimmiten käytettävissä AIP:ssa julkaistuina aikoina.
-
CDR 1 -reittejä voidaan käyttää lennonsuunnittelussa niiden AIP:ssa ilmoitettuina voimassaoloaikoina kuten pysyviäkin ATS-reittejä.
-
Kaikista CDR 1 -reittien käytettävyyteen kohdistuvista ennakoitavista rajoituksista ilmoitetaan asianmukaisesti silloin, kun ilmoittaminen on tarkoituksenmukaista.
|